Vzorek na zimní pneu není vše. Důležité je i jejich stáří

Vzorek na zimní pneu není vše. Důležité je i jejich stáří

S nastávající zimou opět přichází období, kdy bude nutné na autě přezout pneumatiky. Konkrétně tato povinnost platí mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud na silnici leží souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo taková situace může evidentně nastat. Zhruba takto alespoň praví zákon.

Každoročně si pak nemálo řidičů klade stejné otázky:

  1. Jaký vzorek zimní pneu mohou mít?
  2. Jak staré pneumatiky mohu na auto nazout?
  3. Co když si koupím kola z druhé ruky?

Tento článek na tyto otázky odpoví a vše podrobně vysvětlí. Pojďme na to!

Vzorek zimní pneu není vše

Pomineme-li minimální hloubku vzorku zimní pneu, která se nesmí dostat pod 4 milimetry, musíme vzít v úvahu i jejich stáří. To se podepisuje především na stavu gumy a jejích vlastnostech.

Zimní směs je proti letní podstatně měkčí, aby byla schopna k silnici dobře přilnout i při nízkých teplotách. S přibývajícím časem ale materiál svoje vlastnosti kvůli mnoha vlivům mění a postupně tvrdne. Obecně se udává, že provozní životnost pneumatik by neměla přesáhnout 6 let, zpravidla to však bývá ještě méně.

Jednoduše řečeno, i když toho v zimě moc nenajezdíte, díky čemuž je vzorek zimní pneu stále vyhovující vzorek, ale slouží vám už osmou sezónu, vyměňte ho. Během zhoršených podmínek vás nepodrží, nemluvě o jakékoliv krizové situaci.

Celková, takzvaná technická životnost, je o něco vyšší. Odborníci uvádí přibližně deset roků od data výroby, ani tento čas však nelze vnímat jako dogma. Po jeho uplynutí je však pneumatika opravdu zralá na vyhození. Hlavní důvod je pořád tentýž, a to výše zmiňovaná degradace materiálu.

Pokud tedy, kupříkladu od známého, dostanete na první pohled velmi výhodnou nabídku na koupi sady gum, které „jsou sice z roku 2006, ale nikdy nikdo na nich nejezdil a jsou pořád super“, odmítněte ji. Pár ušetřených stokorun nestojí za případné problémy, které vám v zimním provozu velmi reálně hrozí.

Mimochodem, zjistit datum výroby plášťů je velice snadné. Měsíc a rok výroby je vyražen na boku. Během chvilky díky tomu víte, na čem jste.

Kupujete použité pneutmatiky?

Mimořádná opatrnost je třeba i v případě koupě pneumatik použitých. I když budou relativně nové a s téměř netknutým vzorkem, vždycky nad nimi bude viset otázka, co mají za sebou.

Stačí špatné skladování, nemluvě o škodách vzniklých předchozím provozem. I sebenepatrnější poškození gumy totiž může způsobit, že se k ocelovému kordu dostane voda s agresivní posypovou solí, kterou se u nás především na hlavních tazích nešetří. Vnitřek pláště kvůli tomu začne nahlodávat koroze a kolo pak stárne mnohem rychleji.

S určitými výhradami lze takto zakoupené pneumatiky akceptovat u aut, která jezdí jen velmi málo a kratší trasy – typicky jako druhé či dokonce třetí auto v rodině, sloužící k cestám na týdenní nákup.

Jejich nazutí na vozidlo jezdící denně a rychle, hlavně po dálnici, ale znamená opravdu veliký risk. V lepším případě plášť povolí postupně a kolo začne čím dál víc ucházet, v tom horším guma za jízdy prostě bouchne. A to opravdu není něco, co byste chtěli při dálničních rychlostech řešit.

Top