Nechte zaparkovat automatického asistenta
Parkovací manévr chce zkušeného řidiče – a ten ne vždy v autě sedí. Proto se automobilové společnosti předhánějí ve vytvoření systému, který by parkování usnadnil – a zdá se, že se to daří. Automatický parkovací asistent (dále APA) již parkuje auta po celém světě. Bezchybně.
Jak APA funguje?
Aby asistent začal „asistovat“ je nejprve nutné jej aktivovat a určit, na jakou stranu chceme parkovat. Při jízdě pak hledá ideální prostor pro parkovací manévr. O jeho nalezení je řidič ihned informován a vyzván k potvrzení. APA pak přebírá veškerou kontrolu nad vozem. Tedy téměř – regulace rychlosti (pedály) a řazení je stále svěřena do rukou řidiče, volantem ale již točí APA. Zvukové signály pak informují o vzdálenostech.
Fyzika v praxi
Díky senzorům vzdálenosti, které jsou umístěny po stranách auta, je parkovací asistent schopný (na základě přeměření volného prostoru) vmanévrovat vůz, jehož geometrické hodnoty má v paměti, bezpečně na místo.
Nic není dokonalé
Některé systémy si poradí pouze s parkováním mezi podélně stojící auta. Další nedokonalostí je skutečnost, že APA potřebuje více prostoru k zaparkování – některá místa tedy prostě vynechá. APA bere v potaz pouze vzdálenost mezi vozidly a případné překážky mezi nimi. Nestará se o to, zdali vozy stojí na chodníku. Při parkování tedy budete stále potřebovat hlavu.
Budoucnost – parkování bez obsluhy
V nedávné době společnost BOSCH oznámila vývoj systému na automatické parkování řízeného z mobilního telefonu, řidič tedy nebude muset být v autě už ani přítomný. Podobné plány má i automobilka BMW, která chce své vozy vybavovat parkovacím asistentem ovládaným přes chytré hodinky.