Kdy, proč a jak přezouvat kola na zimu?
S blížící se první polovinou listopadu začínají opět po roce čeští řidiči řešit, kdy je ten nejlepší čas na výměnu letních pneumatik za zimní a možná i, jestli se přezutí vůbec vyplatí.
Povinnost jezdit na zimních pneumatikách ukládá řidičům osobních vozidel zákon. A to v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se zároveň na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy nebo existuje předpoklad, že jeden z těchto jevů může nastat. To znamená, že prvního listopadu hned není nutné mít zimní pneumatiky, kromě data záleží i na počasí.
Zákonná povinnost však není jediným důvodem. Nepřezouváte, protože je to někde napsáno, ale kvůli bezpečí, a to vašemu i vašeho okolí. Správné zimní pneumatiky, mající minimálně 4 mm hluboký dezén, mají vyšší přilnavost na sněhu, ledu, námraze nebo studené vozovce, a výrazně tak zkracují brzdnou dráhu vozidla.
Proč nejezdit přes zimu na letních pneumatikách
Letní pneumatiky se navíc vyrábí z odlišné směsi než zimní. Ty obsahují vyšší procento přírodního kaučuku, jsou tak mnohem pružnější. A právě pružnost a elasticita patří ke klíčovým vlastnostem, které v zimních podmínkách potřebujete. Ve chvíli, kdy teplota klesne pod zhruba 7 °C, letní pneumatiky tzv. přemrznou. Tvrdnou a výrazně se mění jejich jízdní vlastnosti.
Vyšší tvrdost je výhodou na suché i mokré vozovce, taková pneumatika poskytuje vyšší přilnavost. Ovšem pouze za vyšších teplot. Výrazné tvrdnutí pneumatiky může způsobit dokonce až prasknutí.
Mimo to nedisponují letní pneumatiky tak hlubokým dezénem. Dokáží sice lépe odvádět samotnou vodu, nikoliv však už sníh a hustou břečku, která se na silnicích v zimním období pravidelně objevuje. S letní pneumatikou v zimním období se výrazně zvyšuje pravděpodobnost smyku, auto se hůře ovládá a v zatáčkách je méně stabilní.
Zimní pneumatika svojí strukturou zvyšuje tření mezi jejím povrchem a vozovkou se sněhem, ledem či rozbředlým sněhem, což je základním předpokladem pro bezpečnější jízdu. Pokud se vám zdá, že se zimními pneumatikami vám roste spotřeba paliva, je to skutečně tak. Může za to právě vyšší tření. Co je ale pár korun za benzín oproti bezpečnější jízdě.
Vyměnit celá kola nebo jenom pneumatiky?
Měnit každý podzim a jaro kompletně celá kola, tj. alu kola s již nazutými pneumatikami na konkrétní období, vyžaduje vlastnit dvě jejich sady. Tedy vyšší počáteční investici. Je to však výrazně jednodušší, šetříte tak čas i provozní náklady.
Vyměnit celé kolo je rychlejší než pouze pneumatiku na jednom alu kole. Zároveň vám taková kola vydrží déle, častá manipulace s ráfky alu kol je poškozuje a snižuje jejich životnost. Přezutí celých kol vás navíc v autoservisu vyjde levněji, mnohdy až o polovinu. Skladování celých kol a pneumatik se přitom vůbec nijak neliší. Očištěné je v plastových obalech uložíte na tmavé místo s teplotou mezi 10 °C a 15 °C.
Na českém trhu pořídíte sady kol nejvýhodněji přímo u dodavatele alu kol do ČR na Alukola-Obchod.cz