Znáte výhody run-flat pneumatik?
Run-flat nebo-li dojezdové pneumatiky schopny pokračovat v jízdě, i když ztratí tlak, například při defektu. S run-flat pneumatikami je spojena německá automobilová značka BMW, která se o popularizaci dané technologie zasloužila. V současné době nahrazují run-flat varianty rezervní kola, a tím pádem majitelé vozidla nemusí mít sebou rezervní kolo.
Co jsou run-flat pneumatiky a k čemu slouží?
Pneumatiky run-flat jsou založeny na jednoduchém principu. Sice jsou na první pohled nerozeznatelné od klasických alternativ, nicméně jejich konstrukce se výrazně liší. Dojezdové pneumatiky mají bočnice tužší a tlustší, neboť právě díky nim je možné ujet na pneumatikách ještě další desítky kilometrů, přestože dojde ke ztrátě tlaku. V případě běžných pneumatik by se guma při propíchnutí zbortila a vozidlo by nebylo provozuschopné, u run-flat verze tomu tak není. Jelikož řidič není často ani schopen rozeznat, že byla run-flat pneumatika propíchnutá, je nezbytné, aby vozidlo disponovalo systémem monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), jenž o změnách tlaku informuje.
Kdo a kdy si pořizuje run-flat pneumatiky?
V první řadě by si měl řidič zjistit, zda je jeho vozidlo schváleno pro run-flat pneumatiky. Pokud není, řidič by neměl měnit technické specifikace. Gumy run-flat si pořizují majitelé vozidel, kteří potřebují co největší místo v kufru, a tak se chtějí zbavit rezervního kola.
Značení pro run-flat pneumatiky u jednotlivých výrobců
- DSST (Dunlop Self Support System) – Dunlop
- RFT (RunFlat Tyres) – Pirelli, Bridgestone, Firestone, Nokian
- RF (RunFlat) – Yokohama, Nokian
- SSS (Self-Supporting Structure) – BF Goodrich
- ZPS (Zero Pressure System) – Yokohama
- XRP (eXtended Runflat Performance) – Kumho
- SSR (Self Supporting Runflat) – Continental
- CSR (Conti Support Ring) – Continental
- ZP (Zero Pressure) – Michelin
- ROF – (RunOnFlat) – Goodyear
- TRF (Toyo Run Flat) – Toyo
- EMT – (Extended Mobility Tyre) – Goodyear
Technologie vyvinuté pro run-flat pneumatiky
Co výrobce, to jiné technologie, co se týče produkce run-flat pneumatik. Charakteristickým rysem všech technologií je, že konstrukce disponuje nějakým zesíleným prvkem, jenž převezme celou zátěž v případě defektu.
Se zesílenými bočními stěnami
První variantou jsou run-flat pneumatiky se zesílenými bočními stěnami, které jsou nejběžnější. Jak už samotný název napovídá, mají silnější a tvrdší boční stěny, jež na sebe převezmou veškerou váhu auta v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatikách. Tlustší stěny zabraňují tomu, aby došlo ke kontaktu kovové vrstvy gumy a ráfku. S pneumatikami je možné dojet 50 až 90 kilometrů při rychlosti okolo 50 až 80 kilometrů za hodinu.
S podpůrným kroužkem
Druhou možností jsou run-flat pneumatiky s podpůrným kroužkem, který zajišťuje pevnou podporu podél obvodu gumy. Pneumatiky vyrobené danou technologií jsou vysoce odolné a řidič není omezen rychlostí ani při jejich propíchnutí. Zvládne dojet i s defektem dalších 320 kilometrů, ovšem je nezbytné počítat s mnohem vyšší pořizovací cenou.
Letní sezóna se blíží, a tak je nejvyšší čas rozhodnout se pro letní pneumatiky. Jestliže se chystáte na dovolenou do zahraničí, musíte počítat i s tím, že může přijít nějaký ten defekt, přičemž jízdu vám zpříjemní run-flat pneumatiky. S nimi dojedete alespoň ještě do servisu, a tak nemusíte čekat někde na dálnici na odtahovou službu.