Cadillac odpojoval válce už v roce 1981. Občas všechny a napořád

Cadillac odpojoval válce už v roce 1981. Občas všechny a napořád

Odpojování válců motoru při nižší zátěži představuje jeden z účinných způsobů snížení spotřeby. Mnoho automobilek dnes princip vydává za horkou novinku, není to ale tak docela pravda.Takto vybavená auta již před téměř před 40 lety totiž prodával Cadillac, legendární americký výrobce luxusních aut. Pokusale nedopadl zrovna nejlépe. Vlastně dopadl dost příšerně.

Cadillac systém pojmenovaný ModulatedDisplacement představil v roce 1981 jako reakci na stále rostoucí ceny benzínu a zpřísňující se emisní limity. Ano, i zájemci o luxusní a drahá auta se už tehdy pídili po tom, kolik budou platit za palivo. Šestilitrový, osmiválcový motor OHV, označovaný jako L-62 V8-6-4, pracoval se systémem odpojování vahadel pomocí solenoidu. Pokyny už tehdy vydával počítač, který pomocí armády senzorů vyhodnocoval zátěž motoru a v případě potřeby vypínal dva nebo dokonce čtyři válce. Výsledkem bylo auto, které při klidné jízdě spotřebovalo znatelně méně paliva, než jeho konvenční konkurenti. Na kvalitě jízdy to přitom nebylo poznat.

Tak zněla aspoň teorie. Skutečnost však vypadala dramaticky jinak. Vzhledem k rychlosti, či spíše pomalosti řídicího systému, motor reagoval na veškeré pokyny značně opožděně a výsledek se většinou dostavil v momentě, kdy už bylo pozdě. Pokud jste se tedy například potřebovali připojit na dálnici mezi rychle jedoucí auta a sešlápli jste plyn, motor se probudil ve chvíli, kdy na vás v lepším případě ostatní zuřivě troubili. V tom horším jste skončili pod kamionem.

Občas se také stávalo, že počítač odpojil rovnou všechny válce, a to napořád. Nebohému majiteli pak nezbylo nic jiného, než nechat svůj nový vůz, za který navíc zaplatil nemalé peníze, potupně odtáhnout. Reputace značky trpěla.

Výrobce se záležitost snažil vyřešit aktualizacemi řídicího systému, potíží ale ubývalo jen málo. Po pouhém jednom roce tak výroba bez náhrady skončila. Drtivá většina zákazníků, která si v dobré víře takto vybavené auto pořídila, si u dealerů nechala systém vypnout a z motoru se zase stala V8, a to natrvalo.

Kde udělali američtí soudruzi chybu? S dobrými úmysly se pokusili o předčasnou revoluci. Výrazný limit představovala hlavně úroveň tehdejší elektroniky, která byla ještě v plenkách. A tak zatímco dnes motory s vypínáním válců fungují bez obtíží, na začátku osmdesátých let to dopadlo fiaskem. Cadillac to stálo hromadu peněz a co hůř, poškozenou pověst, jejíž náprava v kombinaci s mnoha dalšími chybami, o nichž si povíme někdy příště,trvala mnoho let.

Top